BJ's SPEELGOED

Door de jaren heen heb ik een flinke, mooie collectie snaarinstrumenten kunnen opbouwen. Niks voor in de vitrine, al kijk ik er graag naar! Het zijn meerendeels werkpaarden en opknappertjes, zo uit de doos of gered van een onbestemde oude dag op een zolder. Ze worden allemaal regelmatig of vaak bespeeld. Zijn fijn besnaard, goed gestemd. Een aantal gitaren is speciaal afgesteld voor alternatieve stemmingen, slidespel of 12 string imitaties (nashville tuning). Daarnaast zorgt het bij al die gitaren horende arsenaal aan verschillende elementen (single coils, paf's, p 90's, burstbuckers, filtertrons, lipstick...) voor een superdeluxe kleurenpalet.

Alles gaat wel eens mee op pad, 't is prima reisgezelschap! Al die verschillende toertjes, opnamesessies, gelegenheidsoptredens die ik doe: klein of groot, op festivalweidevolume of huiskamerzacht, door weer en wind, in de lucht of over land kunnen vragen om een specifieke gitaarkeuze. Nou ja, ik vraag mezelf ook erom. Kan best dat ik alles met m'n favoriete stratocaster, een mandoline en iets beetje redelijk bespeelbaar acoustisch met een elementje erin zou kunnen aanpakken. Mmmh, ook maar een gitaar met een humbucker erin mee, tegen het vervelende storen van de dimmers in combinatie met single coils in het theater. En beter eentje als reserve... En eentje met dikke snaren en hoge actie voor slide! En de banjo toch maar weer mee. Een kofferbak vol en een klankenspectrum dat alle kanten op kan maar evengoed heel persoonlijk is. Zit toch in de vingers zeggen ze. Wie ben ik om daar tegen in te gaan. Ondertussen verzamel ik met alle liefde verder...

Hieronder een overzicht:

Electrische gitaren:
Various Fender Stratocasters, Fender Jazzmaster, Custom build Patrick Koopman Telecaster, Maton MS500, St.Blues 61 South, Gretsch 5122 with TV Jones PU's, Tokai Firebird, Hanson Chicagno (3 P90's!), Hanson Gatto Deluxe, Gibson Les Paul Standard, Gibson Les Paul DC (P90's), Gibson Melody Maker, Gibson SG, Yamaha SA 2100, Yamaha AE2000, Duesenberg Starplayer, K. Yairi F-hole Jazzbox, Silvertone ’62 (one lipstick PU), Shergold Masquerador, Danelectro DANO ’59, Danelectro baritone longhorn guitar, Cole Clark Lapsteel, SMOJO cigarbox guitar, Eastwood Classic 12 electric

Acoustische gitaren: Collings OM 1, Furch OM32, Fender 12 string, Martin LM, Seagull S6, K.Yairi DY1 steelstring, K Yairi 000model steelstring, Kumika steelstring (nashville tuning setup), Regal Resonator tricone, Aria Classical Guitar, Cigano Big Hole Gypsy Guitar, Klein Classical ¾ Guitar, Cordoba Orchestra spanish guitar, 

Bassen: Epiphone Beatle bass, Tom Launhardt Jazz Bass, Bass Collection fretless jazz bass

Exotisch: Collings MT and Kentucky 600 Mandolins, Cordoba Ukelele, Gold Tone Banjo, Indian Original Sitar, Trinity College Bouzouki, Suzuki Mandocello, Seagull Dulcimer, Regal squareneck resonator, Bruko octave guitar

En dan moet, mag, gaat het versterkt worden. Heb je te maken met buizen, draadjes, magneten, voltages en watts... Er komt niks uit de electronica wat je er niet zelf instopt, maar het kan even hard mee- of tegenwerken, aandikken, opfleuren, opblazen! Ik houd van simpele ouderwetse degelijke apparatuur die verpakt is als elegante design meubels uit de jaren 50 en 60. Maar die vooral goed kan reageren op mijn grillen en grollen. Meezingt, gromt, jankt....Paradoxaal genoeg noem je een versterker die dat kan een bak met een eigen karakter. De goede types, of het nu een Fender, Vox, Marshall, Matchless of Music Man of wat dan ook is, zijn allemaal verschillend. Van toon. Van draagkracht. Van volume. Dus geschikter voor het een dan voor het ander. Ze slijten op een plezierige wijze. En ze gaan als je ze een beetje met liefde behandeld echt heel lang mee (ik heb een originele bruine Fender Deluxe uit '62 die nog steeds kan klinken als een klok). Tot een jaar of tien geleden was het nog leuk om ouwe lampenbakken te verzamelen, aan de praat te (laten) krijgen en er mee te gaan stoeien. Betaalbaar en zonder de poeha eromheen die je nu tegenkomt. Ik heb destijds een paar fraaie exemplaren op de kop getikt. Modellen die in hun beperking uitblinken. Allemaal goed werkend. Ik weet wat ze kunnen doen. Niet qua mechaniek maar wel als uitdrager van mijn spel. Zo is er toch iets van Zen aan. En ook weer niet. Een goede sound zit toch vooral tussen je oren.

Versterkers en boxen:
Marshall JTM 45, Matchless Tornado 15 watt, Fender Champ (Harvard ’58 model), Fender ’62 Brown Deluxe, Fender ’72 Princeton, Fender '93 Custom Shop Vibroking, Fender Pro Junior, Fender Vibroking 2x12” speakercab, Vox Nighttrain 50 plus 212 Celestion cab, VOX pathfinder 15, Music Man HD 130 & Kustom 4/12 cabinet, Silvertone ’62 Amp in Case, Pignose

Lab L2 100 watt Bass Amp & 15”Celestion, Fender Rumble 30 watt bassamp, Line 6 Bass pod

Beste aan elektriek vernuft gekoppeld aan hout en snaren is misschien wel hoe je de tonen kan manipuleren. Vervormen. Ontregelen. Kleuren. De bron is eindeloos. Inspiratie, kippenvel. Hoor ik Jimi Hendrix, Jeff Beck, Adrian Belew, Andy Summers, Gurf Morlix, Buddy Miller, Ry Cooder, Nels Cline, Bill Frisell, Jean Marie Aerts, Warren Haynes, Sonny Landreth... dan hoor ik ook echo's, wah wah, phasing, fuzz, tremolo, pepmiddeltjes, geestverruimers, egotrips en piep knor feestgedruis! Effecten zonder bejag... Geen speeltuin zonder als het aan mij ligt.

Effecten:
Roger Mayer voodoo fuzz and univibe pedals, Electro Harmonics Soul Food Klon copy, Ebow, Boss Blues Driver, Boss DDL 4, Boss Compressor, Boss Chorus, MXR Dynacomp Compressor, Ibanez TS 9, Carl Martin Tremolo/vibe, Dunlop Cry Baby, Fulltone OCD, Xcotic RC Booster, Behringer vintage Phaser, Ernie Ball volume pedal, MXR carbon copy, Electric Harmonics Nano Phaser, Ibanez WH 10 Wah, Carl Martin Wah Wah, Line 6 Verbzilla, Line 6 DDL4 e, Xvive Sweet Leo, Xvive delay, Xvive Undulator, Xvive ChorusVibrato, Xvive Dynarock... 

Glazen Dunlop slides, 88mm plectrums, Schupp Capo's, 0.10 en 0.11 setjes snaren voor de electrische gitaren, 0.12 setjes voor de acoustische, flatwounds voor de bas... Speelt allemaal mee, zet de toon. Mijn geluid.