De pers over Ins Blaue Hinein, Later en eerdere albums

Quotes recensies Ins Blaue Hinein van BJ Baartmans en Mike Roelofs

“...Dat het geheel desondanks geen amorfe aaneenschakeling van probeersels is geworden, danken we niet alleen aan de spelkwaliteit, maar tevens aan het feit dat dit paar apart met de precisie van een Zwitsers uurwek op elkaar ingespeeld is. Een zinnenprikkelende luistertrip...”

**** Jazzism, juli 2016

“...Maar eigenlijk is de muziek niet gemakkelijk onder een hoedje te vangen. Het album klinkt vooral als een afwisselelnde soundtrack bij een film, mogelijk een roadmovie, mogelijk een natuurfilm. Vooral Baartmans excelleert, zijn gitaarspel doet denken aan Bill Frissel, maar roept ook herinneringen op aan Robert Fripp, het solowerk van Steve Howe en Jan Akkerman op zijn best. Op Goodnight Lester steelt Mike Roelofs de show met vingervlug orgelspel à la Jimmy Smith of Booker T. Jones. Voortreffelijk album...”

8,5 Heaven, juni 2016

“...Met de tijd en de gelegenheid aan hun zijde werd een wild idee werkelijkheid. Spontaan. Zonder plan, zonder sturing en vooral ook zonder druk. Wat het oplevert, is een weergave van de muzikale kunsten van twee onbetwiste vaklieden. Mannen met een ambacht die lekker onbekommerd hebben zitten pielen en elkaar hoorbaar horizonverruimend omarmen...”

Kinda Muzik website

“...Het album werd spontaan in twee dagen opgenomen, en klinkt als een heerlijk gedreven album dat moest ontstaan. Twee musici die elkaar moeiteloos vinden in grooves, hooks en geluiden, waarbij piano, orgel en gitaar de hoofdrolspelers zijn. Een heerlijk plaatje...”

Moors Magazine website

“...Sfeer vormt daarbij verwachtingsgetrouw vrijwel voortdurend hét sleutelwoord. Sfeer én het elkaar op werkelijk wonderbaarlijke wijze aanvoelen van twee muzikanten die al sinds jaar en dag met elkaar optrekken. Zet Baartmans en Roelofs samen in een studio en woorden worden vrijwel compleet overbodig, dat voel je hier quasi voortdurend aan alles. Hoe ze met z’n tweeën tegelijk één enkel muzikaal portret weten in te kleuren zonder elkaar daarbij ook maar één enkele keer voor de voeten te lopen, spreekt hoegenaamd tot de verbeelding en het levert quasi en passant ook nog eens een knappe soundtrack voor achter het leven van alledag zelve af. Het soort van plaat dat je middels haar ongedwongen schoonheid helpt om van de kleine dingen des levens nog net dat tikkeltje meer te gaan genieten...”

**** CtrAltCountry website

“...Dat BJ Baartmans een meesterlijke gitarist is, dat wisten we al. Maar ook de kennismaking met Mike Roelofs bevalt uitstekend. Roelofs neemt twee van de elf composities voor zijn rekening, maar zijn muzikale inbreng is op zijn minst vijftig procent. Vooral ook omdat hij naast het spelen op de toetsen ook de drumstokjes vasthoudt. Daar doet hij mooie dingen mee. Het album staat bomvol sfeervolle muziek die je soms zachtjes in slaap doet wiegen. Maar plots klinkt dan weer een gitaaruitbraak die je bij de les houdt. Ins Blaue Hinein bevat 11 mooie miniatuurtjes....” Ingeplugd website

QUOTES over Later

... Later is na eerder dit jaar Caballero zonder filter van Björn van der Doelen en Allez Soldaat de tweede rootsplaat van Brabantse bodem die zich met gemak kan meten met het allerbeste van buitenlandse bodem...”

Recensie MusicMeter/Folk Lantern door Theo Volk

.... Dat Baartmans en de zijnen tot the crème of the crop behoren lijdt geen twijfel.

Sjoerd van Bommel (drums) en Mike Roelofs (orgel, moogbas) vormen het natuurlijk fundament. Baartmans’ liedjes komen volledig uit de verf in de ongepolijste toonzetting. De tekst voegt volstrekt natuurlijk met de muziek en het gepassioneerde samenspel van de mannen. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar is niet altijd per definitie het geval. De heren voelen elkaar uitstekend aan, wat the flow van de liedjes een organisch geheel geeft. Muziek pur sang....”

Recensie Folkforum, juni 2015 door Rein van den Berg

... de chemie van het sublieme trio, waar niemand zich achter een ander kan verschuilen, maar in dit geval hoor je gewoon dat ze zich bij elkaar op hun gemak voelen, waardoor er ontspannen gespeeld wordt, maar dat ze tegelijkertijd op het scherpst van de snede alles eruit willen halen wat er in zit, juist ook wat betreft samenspelen. Subliem...”

Recensie Later op Moors Magazine, juni 2015

...BJ Baartmans is een begenadigde poëet en woordkunstenaar en hij is ook in staat om heel knappe muziek rond zijn dichterlijke songteksten te componeren. Mocht hij in Amerika zijn geboren, dan was er nu al lang sprake van een grote ster in het rijk der singer-songwriters. Maar als Nederlander blijft het wellicht nog lang roeien tegen de stroom op om zijn muzikale creaties aan de man te brengen...”

Recensie Later op Rootstime (BE)

...de kracht van Later schuilt in het gegeven dat de tien songs een onlosmakelijk geheel vormen. Als bonus is Later ook in een Engelse versie te downloaden. Dat die versie even meeslepend is, zegt alles over de kwaliteit van deze lyrische gitaarziel...”

Recensie Lust For Life (****)

...het gemak waarmee de heren van BJ's Wild Verband elkaar aanvullen, geeft aan dat het trio uitstekend op elkaar is ingespeeld. Ook op tekstueel vlak is dit een prima plaatClichees zijn gelukkig in geen velden of wegen te bekennen en de nummers zijn stuk voor stuk origineel...”

Recensie Music Maker (****)

 

QUOTES OVER HUIS:

“….Bij de nieuwe, nog meer uitgeklede versie, voel je nog meer de plakkerigheid van kleding op je huid. Laat los roept – geenszins hinderlijke – herinneringen op aan de traditional Keep your eyes on the prize. Door de sobere muzikale aanpak krijgen de teksten nog meer de aandacht. En dat is goed, want BJ heeft echt wel iets te vertellen, zonder meteen het vingertje te heffen. Die soberheid wordt doorgezet in de cd-verpakking: een kartonnen klaphoesje met foto’s van huiselijke taferelen. De teksten van Huis zijn als pdf te downloaden via de website van Baartmans, verluchtigd met illustratieve foto’s. Huis geeft zijn schoonheid vooral prijs aan de aandachtige luisteraar. Totaal ongeschikt als achtergrondmuziek...”

Recensie New Folk Sounds, dec 2014

... Intiem, beschouwend, maar iets satirisch, met een grote dosis zelfspot en Brabants feestgehalte, zo kun je Baartmans schetsen. Hij heeft als gitarist en producer met veel artiesten samengewerkt, op het podium en in de studio. Ook beheert hij een boekingskantoor. Op deze plaat gaat hij zijn leven na met als rode draad de verhuizing en voorwerpen die je dan tegenkomt. Leuk idee, mooi gitaarwerk, heldere, zuidelijke stem, beetje Jack Poels, maar op den duur iets te weinig afwisselend. ...”

recensie Nederlands Dagblad, sept 2014 (HV)

... Op het in vier dagen op een boerderij in Drenthe vervaardigde album Huis hield hij het klein; compacte liedjes over heimwee, eenzaamheid, stoppen met drinken en de kredietcrisis. Ze werden helder vastgelegd, vaak met alleen zijn aan Bram Vermeulen verwante stem en de akoestische gitaar, soms met kleine toevoegingen van producer/muzikant Planteijdt. Kleine liedjes met koeien van waarheden, de nodige zelfspot of een mooi donker randje. Roots-minnend Nederland zou dit soort integere muzikanten op handen moeten dragen...”

recensie De Stem, sept 2014, Willem Jongeneelen

... het duurde even voor de opvolger verscheen. Het wachten daarop was meer dan de moeite waard, Huis is een prachtige verzameling overpeinzingen van iemand die het aandurft om met hier en daar de nodige zelfspot dicht bij zichzelf te blijven. De spaarzame instrumentatie geeft de poëtische teksten alle ruimte en zo creëert hij een wereld die dezelfde is als die van alledag, maar in zijn woorden heel bijzonder wordt. Huis is een plaat om te koesteren...”

recensie Folk Forum, Mirjam Adriaans, aug 2014

... De tekst voert onmiskenbaar de boventoon. En het gitaarspel staat telkens subtiel in dienst van de poëtische, ontnuchterende boodschap.

Omdat met Huis vooral ook huiselijkheid uitgestraald moet worden, ging Baartmans vanaf april al op een huiskamertournee. Om deze liedjes goed te kunnen absorberen moet een vallende speld namelijk gehoord kunnen worden. De teksten roepen op tot verwondering, bedachtzaamheid en zelfreflectie ("Wat zie je als je in de spiegel kijkt / je legt jezelf aan banden", 'Tegoed'). Het is een uitnodiging om voor een moment (of liever zelfs wat langer) uit de vastgeroeste gewoonten en voortdurende gejaagdheid van alledag te stappen. En om er eens even van een afstandje kritisch naar te kijken. In dit Huis van BJ Baartmans ben je welkom voor een klankbord, zoals hij bezingt in het gelijknamige nummer: "Je kunt hier terecht / Als je zoekende bent / Voor een weerwoord, een klankbord / Voor een hart onder de riem...."

recensie Kinda Muzik, Niels Steeghs, juli 2014

...In ons eigen land is BJ als soloartiest actief sinds '98. Aanvankelijk zong hij zijn liedjes in 't Engels.

In 2005 maakte hij de overstap naar het Nederlands. Voor zijn muziek maakt dat geen verschil want de meestergitarist blijft de americana trouw door de bepalende klank van zijn uitgebreide instrumentarium (gitaren, bouzouki, mandoline, banjo, mondharmonica, piano en bas).

In 15 liedjes speelt gitarist Wouter Planteijdt hier en daar mee die de vierdaagse sessie ook produceerde. Het duo laat op Huis horen dat indringende gitaren toch in dienst kunnen staan van de liedjes en Baartmans' vaak impressionistische teksten (CRS)....”

recensie Huis, Heaven sept/okt 2014

...Wie vroeger hield van het werk van de betreurde Bram Vermeulen die net 10 jaar geleden in Italië is overleden zal bij BJ Baartmans een waardig alternatief kunnen vinden. Destijds werd dit soort muziek ‘kleinkunst’ genoemd, maar wij kunnen ons probleemloos terugvinden in de huidige, meer moderne definitie van Americana en rootsmuziek...

Recensie Rootstime website (BE), juli 2014

...Toch weet Baartmans zijn muziek zo te plooien dat er bij herhaalde beluistering het feest der herkenning ontstaat. Niet verwonderlijk want deze pionier van de Nederlandse rootsmuziek verstaat zijn vak. Het is te prijzen dat Baartmans niet voor de gemakkelijkste kant kiest maar liedjes zingt over zelfreflectie zoals 'Tegoed'. Hij kiest duidelijk niet voor het gemak van eenvoudige liedjes over de liefde bijvoorbeeld. Of het moet zijn de liefde door een ander te helpen in het zijn van 'Klankbord'. Huis is een album om te kruipen en de schrijver te ontdekken...

Recensie 8Weekly, Joost Festen, juli 2014

... In het muzikale 'Stilstaan' hoor ik dat er misschien wel ooit een soundtrack in het verschiet ligt voor de rasmuzikant Baartmans, het korte nummer zou namelijk niet misstaan op de bijbehorende geluidsdrager van een roadmovie. Het album eindigt met twee wonderschone nummers: ten eerste het instrumentale 'Klankboard' (zo folky klonk BJ niet eerder) en prijsnummer 'Tijdverdrijf'. BJ Baartmans levert met Huis een fraai ingetogen album af, dat een mooie aanvulling is op diens imposante oeuvre...

recensie Festivalinfo, Etan Huijs, juli 2014

... Het alweer elfde soloalbum van singer songwriter BJ Baartman is een gevarieerd album met thema’s als heimwee, eenzaamheid, troost en andere waarbij hij de politiek aan de kaak stelt. Is het dan een protestsong album? Nee, eerder een album waarmee een vorm van intimiteit middels o.a. piano, mondharmonica wordt opgeroepen waarmee men tot nadenken wordt gestimuleerd. Met producent Wouter Planteijdt wordt daarbij nog een sfeer opgeroepen die doet denken aan de helaas te vroeg overleden Maarten van Roozendaal. Aanrader...”

recensie Platomania, juni 2014

...Dat doet de begenadigde mullti-instrumentalist (oa banjo, resonator gitaar, bouzouki, piano) in hoogstaande rootsy liedjes, die hij samen met Wouter Planteijdt (Sjako!) heeft opgenomen en hem in de buurt van 16 Horsepower en vooral Ry Cooder plaatsen. Baartmans is een vakman met een ziel. En wat zou het toch mooi en gerechtvaardigd zijn als deze kleine zelfstandige maar een fractie zou verwerven van alle bekendheid die een Oostenrijkse Baardvrouw onlangs in Kopenhagen ten deel viel...”

recensie OOR, Rene Megens, juni 2014

 

QUOTES OVER VOOR ACHTER:

Recensie OOR, december 2010

"...De beide schijfjes etaleren Baartmans' brede kijk op muziek, want het is variatie troef op Voor/Achter. Voor bijvoorbeeld biedt pop, rock, jazzy en bluesy werk. Baartmans manifesteert zich, met zijn Bram Vermeulen-achtige stem, weer als een intelligente chroniqueur van het moderne leven. Hij zingt over uiteenlopende zaken als Monument Kamp Westerbork, de Soa Top 5, een lijntje coke, Katendrecht en triest stemmende feestmuziek. Wat dat laatste betreft: Bart de Win maakt met zijn melancholieke accordeon de boel er niet vrolijker op in Feestmuziek. Op Achter vertolken zeven gastzangers (waaronder JW Roy, Iain Matthews, Marcel de Groot en Gerard van Maasakkers) werk van Baartmans en ook hier blijkt het vakmanschap van een muzikant die allang wereldberoemd had moeten zijn in Nederland, Vlaanderen en Zuid-Afrika en op de Nederlandse Antillen...."

René Megens

Recensie Rootstime, België, November 2010

..." Voor / Achter" is dus een staaltje van vakmanschap en meesterschap dat geëtaleerd wordt door een professionele zanger en songschrijver die er ook na zijn drie decennia lang durende muzikale carrière nog steeds in slaagt om de luisteraar bij het nekvel te grijpen met zijn indringende liedjesteksten over het leven van elke dag. Wij vermoeden alvast dat BJ Baartmans nog niet aan zijn pensioen als artiest zit te denken en dat we de volgende jaren nog veel moois uit zijn muzikale koker zullen zien komen...

Recensie file under, november 2010

"....In 2006 verraste BJ Baartmans me door een switch te maken van Engelstalige songs naar Nederlandstalige. De Engelstalige cd's Where Lovers Go en Red Light Tracks die ik kende vond ik al goed, op Verpand maakte Baartmans nog veel meer indruk. Alsof hij ineens na vijfentwintig jaar speuren zijn nieuwe favoriete jas gevonden had die als gegoten zat en waarvan je weet dat hij die nooit meer uit moet doen. Zijn zachte lichthese stem met niet te verhullen Brabants accent in combinatie met zijn mooie observerende teksten maakt veel meer indruk dan op vorige cd's..."

Recensie Gitarist, november 2010

"...Zo langzamerhand heeft Baartmans een ijzersterke reputatie als gitarist en hoe terecht dat is bewijst hij op beide cd's met subtiele solo's en achtergrondpartijen. Aanraders genoeg, maar zorg dat je in ieder geval de slidesolo in Waddenstrand of de fantastisch getimede bleussolo in Klaar even beluistert...."

(MG)

 

Recensie kindamuzik.net, oktober 2010

"....En hoe is dan die nieuwe plaat, Voor genaamd? Eigenlijk zoals Baartmans' vorige plaat ook al was. Boordevol mooie, beschouwende teksten. Met liedjes over een doorgewinterde alcoholist, Kamp Westerbork en de Rotterdamse wijk Katendrecht. De schoonheid van de dramatiek. De pracht ook van alledag. Ongewoon gewoon. En vooral ook eerlijk descriptief. Ook die schijf bevat overigens een aantal oudere nummers, die nu van het Engels naar het Nederlands bewerkt zijn. Met zijn mooie, lichthese stem presenteert hij zich opnieuw als een begenadigd verhalenverteller. Gedrenkt in herfsttemperaturen. En eigenlijk vertelt het nummer 'Feestmuziek' het allemaal: de triestheid die dat soort muziek in hem veroorzaakt. Gelukkig zijn zit voor hem zeker niet in dat oppervlakkige vertier. Nee, BJ Baartmans is meer van het beschouwelijke, van films zonder voorspelbaar gelukkig einde. En doet dat heel knap al dertig jaar voor zijn plezier...."

Niels Steeghs

 

Recensie folkforum.nl, okt 2010

"....Wat opvalt is dat BJ door de jaren heen steeds gemakkelijker is gaan zingen. Zijn wat gruizige geluid is zeer karakteristiek en herkenbaar. De altijd aanwezige melancholie in zijn stem geeft zijn poëtische teksten een diepere laag. BJ speelt met zijn hart op de snaren, durft zich bloot te geven in zijn muziek. Hij spreekt gitaar, lijkt te versmelten met zijn instrument...."