De pers over Ghostwriter en eerdere albums

Quotes recensies GHOSTWRITER, februari 2024

RECENSIE QUOTES over GHOSTWRITER

“…Intrigued by the allure of Baartmans’ virtuosity? Embrace the melodies, absorb the stories, and embark on an unforgettable musical voyage. Ghoestwriter stands as a testament to BJ Baartmans’ remarkable artistry, a legacy woven into every chord and verse.”

Glen Parkes (Jace Media Music)

“…bij al dit fraais zijn het vooral de verstilde momenten die dieper snijden, een treurige ballade als Solid Ground, de tragiek in The Fall en het tedere, op haast vloeiend snarenwerk gebouwde, She Just Knows imponeren bij een eerste beluistering, het zijn de pareltjes van een intrigerend werkstuk.”

Cis van Looy (Written In Music)

“…Op Ghostwriter staat zijn stem centraal. Zijn zang is gortdroog, op The Other Side ontkom je niet aan een vergelijking met Steve Forbert. De goede verstaander begrijpt dat die opmerking geenszins als kritiek moet worden opgevat…Ghostwriter biedt Baartmans niet alleen de mogelijkhei om geheel zijn eigen muzikale koers te varen, hij kan in zijn teksten ook reflecteren op het alledaagse leven met zijn ups en downs.”

John Gjaltema (Alt Country)

“… Prachtige Americana. Heerlijk gitaarwerk. Soulvol gezongen…Op Ghostwriter plak ik zonder dralen het etiket topalbum!”

Gerrit Schinkel (Bluestown Music)

“…Baartmans nam ze op met veel zijn vaste muzikanten: drummer Sjoerd van Bommel, bassist Gerco Aerts, toetsenisten Mike Roelofs en Rob Geboers en pedal steel-gitarist Johan Jansen. Ook zijn zoon Tom baste een aantal keren. Baartmans overloopt met hen muzikaal en tekstueel zo zijn leven van zijn puberteit tot nu, ons met zijn kenmerkend hese stem inkijkjes gevend in voor hem essentiële gebeurtenissen.Ook daardoor wordt zijn vijftiende soloalbum een muzikaal dagboek.”

Ruud Heijjer (Kippenvel, Heaven)

“…BJ Baartmans verrast keer op keer met zijn opgenomen werk. Geen twee CD’s zijn inwisselbaar, hij is de ware kameleon in zijn genre! Heerlijk werk!”
Fred Schmale (Real Roots Café)

“…dat de nu 58-jarige Nederlandse muzikant BJ Baartmans een enorm getalenteerde songschrijver, gitarist en producer in zijn eigen Wild Verband Studio is hoeven we eigenlijk niet meer duidelijk te maken bij de trouwe lezers van onze Rootstime recensies.”

Valsam (Rootstime, België)

…Met een aan zijn zijde een selectie van sterke kwaliteitsvolle muzikanten weet je al bij voorhand dat dat het beluisteren van deze 'Ghostwriter' een reis zal worden in het muzikale landschap waar kwaliteit de bovenhand komt te nemen. Bovendien is zijn stem er eentje waar je nooit genoeg van krijgen en het beluisteren van zijn albums een waar genot kan worden genoemd. Diversiteit is ook geen loos begrip bij deze uit Boxmeer afstammende muzikant.”
Recensie Rootsville (BE)

"Wonderful songs. This album is a must hear, the more I am listening to BJ's music it continues to grow on me."
Bernd Ramien/MIG records, Hannover, Germany

“… en zo bouwt BJ Baartmans onvermoeibaar door aan een immer uitdijend, zeer veelzijdig oeuvre, samen met zijn muzikale vrienden. Geniet er van mee, zou ik zeggen, want de kwaliteit is als altijd verbijsterend hoog.”

Holly Moors (Moors Magazine)

 

10 quotes uit recensies van VERZAMELAAR

Dan zou je denken dat het album Verzamelaar wel moet klinken als een vreemde vergaarbak van van alles en nog wat, maar het vreemde is dat het juist een heel afgewogen en uitgebalanceerd album is geworden, net of al die liedjes even hun tijd hebben afgewacht om samen met elkaar een mooi album te kunnen vormen. Dus toch een beetje “The Best of Baartmans”? Zeker! Mede dankzij de fantastische band overigens, met de sublieme Mike Roelofs achter de toetsen, de beste drummer van Nederland, Sjoerd van Bommel, Bart de Win op piano en accordeon, Emil Szarkowicz op klarinet en Baartmans zelf uiteraard op gitaar, dobro, banjo, mandoline en bas. Een machtig mooi plaatje en een absolute aanrader!”

Holly Moors, Moors Magazine

Op het driekwartier durende “Verzamelaar” schittert de 53- jarige zanger, componist en gitaarvirtuoos op prachtige en melancholische wijze. Grotendeels sober gearrangeerd en geïnstrumenteerd met piano, dobro, banjo, klarinet, contrabas, harmonium en drums. Opgenomen in zijn studio Wild Verband en uitgebracht via Continental Record Services. ‘Het zijn bijna onopvallende, ongewone verhalen van alledag, van en voor iedereen’ schrijft BJ Baartmans in het klaphoesje van deze verzamelaar. ‘Zo persoonlijk maar ook zo deelbaar’. En zo is het maar net. Een erg geslaagd album.”

Johan Schoenmakers, Altcountry Forum

Zijn stijl is geïnspireerd op allerhande Amerikaanse rootsmuziek, maar in zijn teksten zoekt hij het dichter bij huis. Ze kenmerken zich door een ontwapenende directheid en een lichtvoetige diepte. En godzijdank zijn ze geheel onaangetast door het Nederlandse cabaret virus. De bard van Boxmeer, zoals hij wel wordt genoemd, is een uitzonderlijke duizendpoot die beslist meer aandacht in de media verdient.”

Herman van der Horst, Lust For Life/OOR

Baartmans heeft trouwens een streepje voor bij mij, omdat hij in het Nederlands zingt met zijn karakteristieke, enigszins op Bram Vermeulen gelijkende stem. Er staan ook een paar schitterende instrumentale composities op Verzamelaar. De afbeelding op de hoes is trouwens geen schilderij op doek, maar een beschilderde gitaar! De liedjes beklijven stuk voor stuk, Baartmans voegt wederom een relaxte prachtplaat toe aan zijn toch al niet misselijke oeuvre.

Theo Volk, Johnny's Garden

Uiteraard is er op Verzamelaar naast de songwriter en zanger ook ruimte voor de gitarist B.J. In prachtige miniatuurtjes als Malaga Blues en Round Ronda borstelt Baartmans sfeervol akoestisch snarenwerk, het elektrisch versterkt snarenwerk van de afsluitende titeltrack klinkt even warm en poëtisch.

Cis van Looy, Written In Music

Voor liefhebbers van popmuziek in je moedertaal is dit een niet te missen plaat, voor diegenen die niet zoveel hebben met Nederlandstalige muziek is het toch een keer interessant om je te verdiepen in BJ Baartmans; de man blijkt verrassend goede muziek te maken. Wat zijn er in Nederland toch veel getalenteerde artiesten die onder de radar blijven, terwijl allerlei levenslied meuk alle aandacht krijgt. Wat zou ik BJ Baartmans een groter publiek gunnen, zoals eerder regionale bands als Rowwen Heze of Skik een eigen groot publiek wisten te vinden.

Paul Op den Kamp, Blues Magazine

Hoewel hij normaal zowel Engels- als Nederlandstalig zingt heeft hij hier uitsluitend gekozen voor het Nederlands. De nummers tonen aan waar de kracht van Baartmans ligt, namelijk het vertellen van prachtige, kleine verhaaltjes. Luister maar eens naar “De Trein” en “Tiengemeten”. Wat stijl betreft zit hij ergens tussen folk, blues en pop. Een prachtige cd met dertien pareltjes.

Eric Campfens, Maxazine

In twintig jaar heeft BJ Baartmans inmiddels een flink oeuvre opgebouwd. Met dit album weet hij een aantal van deze pareltjes nogmaals op te poetsen. Op zijn beste is hij in nummers als ‘Tiengemeenten’ of ‘De Trein’ als hij zich de tijd gunt om zorgvuldig het liedje en dus het verhaal zich te laten ontplooien. Nogmaals met ‘Round Ronda’ een instrumentaal stuk, voor Baartmans een bedaarde eindsprint met nummers als ‘Ongeweten’, het vlotte mooie ‘Stroom’ en het instrumentale ‘Verzamelaar’ bewijst dat hij na 20 jaar nog niets aan relevantie heeft afgedaan.”

Richard Wagenaar, The Next Gig

Na het horen van al dat moois – Niet te geloven eigenlijk, dat het zo’n hechte eenheid vormt! – rest er eigenlijk maar één vraag en dat is waarom deze BJ Baartmans in ons land nog niet veel bekender is dan dat het geval is. Met zijn wat aan die van wijlen Bram Vermeulen verwante stem en manier van zingen ook wel, zijn werkelijk weergaloze gitaarspel en al even sublieme liedjes en teksten heeft hij ons inziens immers gewoon alles in huis om week in week uit bezoekers van culturele centra en andere podia te charmeren. ’t Is een kwestie van geduld, zeker…? Van hieruit warm aanbevolen!”

Benny Metten, CtrlAltCountry.be

We willen toch ook nog even het uitstekende toetsenwerk van Mike Roelofs en Bart de Win in de verf zetten, naast de contrabas bespeeld door Gerco Aerts en de drums van Sjoerd van Bommel. Het zijn allemaal zowel goede vrienden als vaste begeleiders van deze muzikant bij zijn vele optredens in eigen land. BJ Baartmans was, is en blijft een professionele vakman die dit jaar zijn 20-jarig jubileum als muzikant viert. Daar draagt dit recente album “Verzamelaar” alleen maar een extra steentje toe bij.

Valsam, Rootstime

Quotes recensies Ins Blaue Hinein van BJ Baartmans en Mike Roelofs

“...Dat het geheel desondanks geen amorfe aaneenschakeling van probeersels is geworden, danken we niet alleen aan de spelkwaliteit, maar tevens aan het feit dat dit paar apart met de precisie van een Zwitsers uurwek op elkaar ingespeeld is. Een zinnenprikkelende luistertrip...”

**** Jazzism, juli 2016

“...Maar eigenlijk is de muziek niet gemakkelijk onder een hoedje te vangen. Het album klinkt vooral als een afwisselelnde soundtrack bij een film, mogelijk een roadmovie, mogelijk een natuurfilm. Vooral Baartmans excelleert, zijn gitaarspel doet denken aan Bill Frissel, maar roept ook herinneringen op aan Robert Fripp, het solowerk van Steve Howe en Jan Akkerman op zijn best. Op Goodnight Lester steelt Mike Roelofs de show met vingervlug orgelspel à la Jimmy Smith of Booker T. Jones. Voortreffelijk album...”

8,5 Heaven, juni 2016

“...Met de tijd en de gelegenheid aan hun zijde werd een wild idee werkelijkheid. Spontaan. Zonder plan, zonder sturing en vooral ook zonder druk. Wat het oplevert, is een weergave van de muzikale kunsten van twee onbetwiste vaklieden. Mannen met een ambacht die lekker onbekommerd hebben zitten pielen en elkaar hoorbaar horizonverruimend omarmen...”

Kinda Muzik website

“...Het album werd spontaan in twee dagen opgenomen, en klinkt als een heerlijk gedreven album dat moest ontstaan. Twee musici die elkaar moeiteloos vinden in grooves, hooks en geluiden, waarbij piano, orgel en gitaar de hoofdrolspelers zijn. Een heerlijk plaatje...”

Moors Magazine website

“...Sfeer vormt daarbij verwachtingsgetrouw vrijwel voortdurend hét sleutelwoord. Sfeer én het elkaar op werkelijk wonderbaarlijke wijze aanvoelen van twee muzikanten die al sinds jaar en dag met elkaar optrekken. Zet Baartmans en Roelofs samen in een studio en woorden worden vrijwel compleet overbodig, dat voel je hier quasi voortdurend aan alles. Hoe ze met z’n tweeën tegelijk één enkel muzikaal portret weten in te kleuren zonder elkaar daarbij ook maar één enkele keer voor de voeten te lopen, spreekt hoegenaamd tot de verbeelding en het levert quasi en passant ook nog eens een knappe soundtrack voor achter het leven van alledag zelve af. Het soort van plaat dat je middels haar ongedwongen schoonheid helpt om van de kleine dingen des levens nog net dat tikkeltje meer te gaan genieten...”

**** CtrAltCountry website

“...Dat BJ Baartmans een meesterlijke gitarist is, dat wisten we al. Maar ook de kennismaking met Mike Roelofs bevalt uitstekend. Roelofs neemt twee van de elf composities voor zijn rekening, maar zijn muzikale inbreng is op zijn minst vijftig procent. Vooral ook omdat hij naast het spelen op de toetsen ook de drumstokjes vasthoudt. Daar doet hij mooie dingen mee. Het album staat bomvol sfeervolle muziek die je soms zachtjes in slaap doet wiegen. Maar plots klinkt dan weer een gitaaruitbraak die je bij de les houdt. Ins Blaue Hinein bevat 11 mooie miniatuurtjes....” Ingeplugd website

QUOTES over Later

... Later is na eerder dit jaar Caballero zonder filter van Björn van der Doelen en Allez Soldaat de tweede rootsplaat van Brabantse bodem die zich met gemak kan meten met het allerbeste van buitenlandse bodem...”

Recensie MusicMeter/Folk Lantern door Theo Volk

.... Dat Baartmans en de zijnen tot the crème of the crop behoren lijdt geen twijfel.

Sjoerd van Bommel (drums) en Mike Roelofs (orgel, moogbas) vormen het natuurlijk fundament. Baartmans’ liedjes komen volledig uit de verf in de ongepolijste toonzetting. De tekst voegt volstrekt natuurlijk met de muziek en het gepassioneerde samenspel van de mannen. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar is niet altijd per definitie het geval. De heren voelen elkaar uitstekend aan, wat the flow van de liedjes een organisch geheel geeft. Muziek pur sang....”

Recensie Folkforum, juni 2015 door Rein van den Berg

... de chemie van het sublieme trio, waar niemand zich achter een ander kan verschuilen, maar in dit geval hoor je gewoon dat ze zich bij elkaar op hun gemak voelen, waardoor er ontspannen gespeeld wordt, maar dat ze tegelijkertijd op het scherpst van de snede alles eruit willen halen wat er in zit, juist ook wat betreft samenspelen. Subliem...”

Recensie Later op Moors Magazine, juni 2015

...BJ Baartmans is een begenadigde poëet en woordkunstenaar en hij is ook in staat om heel knappe muziek rond zijn dichterlijke songteksten te componeren. Mocht hij in Amerika zijn geboren, dan was er nu al lang sprake van een grote ster in het rijk der singer-songwriters. Maar als Nederlander blijft het wellicht nog lang roeien tegen de stroom op om zijn muzikale creaties aan de man te brengen...”

Recensie Later op Rootstime (BE)

...de kracht van Later schuilt in het gegeven dat de tien songs een onlosmakelijk geheel vormen. Als bonus is Later ook in een Engelse versie te downloaden. Dat die versie even meeslepend is, zegt alles over de kwaliteit van deze lyrische gitaarziel...”

Recensie Lust For Life (****)

...het gemak waarmee de heren van BJ's Wild Verband elkaar aanvullen, geeft aan dat het trio uitstekend op elkaar is ingespeeld. Ook op tekstueel vlak is dit een prima plaatClichees zijn gelukkig in geen velden of wegen te bekennen en de nummers zijn stuk voor stuk origineel...”

Recensie Music Maker (****)

 

QUOTES OVER HUIS:

“….Bij de nieuwe, nog meer uitgeklede versie, voel je nog meer de plakkerigheid van kleding op je huid. Laat los roept – geenszins hinderlijke – herinneringen op aan de traditional Keep your eyes on the prize. Door de sobere muzikale aanpak krijgen de teksten nog meer de aandacht. En dat is goed, want BJ heeft echt wel iets te vertellen, zonder meteen het vingertje te heffen. Die soberheid wordt doorgezet in de cd-verpakking: een kartonnen klaphoesje met foto’s van huiselijke taferelen. De teksten van Huis zijn als pdf te downloaden via de website van Baartmans, verluchtigd met illustratieve foto’s. Huis geeft zijn schoonheid vooral prijs aan de aandachtige luisteraar. Totaal ongeschikt als achtergrondmuziek...”

Recensie New Folk Sounds, dec 2014

... Intiem, beschouwend, maar iets satirisch, met een grote dosis zelfspot en Brabants feestgehalte, zo kun je Baartmans schetsen. Hij heeft als gitarist en producer met veel artiesten samengewerkt, op het podium en in de studio. Ook beheert hij een boekingskantoor. Op deze plaat gaat hij zijn leven na met als rode draad de verhuizing en voorwerpen die je dan tegenkomt. Leuk idee, mooi gitaarwerk, heldere, zuidelijke stem, beetje Jack Poels, maar op den duur iets te weinig afwisselend. ...”

recensie Nederlands Dagblad, sept 2014 (HV)

... Op het in vier dagen op een boerderij in Drenthe vervaardigde album Huis hield hij het klein; compacte liedjes over heimwee, eenzaamheid, stoppen met drinken en de kredietcrisis. Ze werden helder vastgelegd, vaak met alleen zijn aan Bram Vermeulen verwante stem en de akoestische gitaar, soms met kleine toevoegingen van producer/muzikant Planteijdt. Kleine liedjes met koeien van waarheden, de nodige zelfspot of een mooi donker randje. Roots-minnend Nederland zou dit soort integere muzikanten op handen moeten dragen...”

recensie De Stem, sept 2014, Willem Jongeneelen

... het duurde even voor de opvolger verscheen. Het wachten daarop was meer dan de moeite waard, Huis is een prachtige verzameling overpeinzingen van iemand die het aandurft om met hier en daar de nodige zelfspot dicht bij zichzelf te blijven. De spaarzame instrumentatie geeft de poëtische teksten alle ruimte en zo creëert hij een wereld die dezelfde is als die van alledag, maar in zijn woorden heel bijzonder wordt. Huis is een plaat om te koesteren...”

recensie Folk Forum, Mirjam Adriaans, aug 2014

... De tekst voert onmiskenbaar de boventoon. En het gitaarspel staat telkens subtiel in dienst van de poëtische, ontnuchterende boodschap.

Omdat met Huis vooral ook huiselijkheid uitgestraald moet worden, ging Baartmans vanaf april al op een huiskamertournee. Om deze liedjes goed te kunnen absorberen moet een vallende speld namelijk gehoord kunnen worden. De teksten roepen op tot verwondering, bedachtzaamheid en zelfreflectie ("Wat zie je als je in de spiegel kijkt / je legt jezelf aan banden", 'Tegoed'). Het is een uitnodiging om voor een moment (of liever zelfs wat langer) uit de vastgeroeste gewoonten en voortdurende gejaagdheid van alledag te stappen. En om er eens even van een afstandje kritisch naar te kijken. In dit Huis van BJ Baartmans ben je welkom voor een klankbord, zoals hij bezingt in het gelijknamige nummer: "Je kunt hier terecht / Als je zoekende bent / Voor een weerwoord, een klankbord / Voor een hart onder de riem...."

recensie Kinda Muzik, Niels Steeghs, juli 2014

...In ons eigen land is BJ als soloartiest actief sinds '98. Aanvankelijk zong hij zijn liedjes in 't Engels.

In 2005 maakte hij de overstap naar het Nederlands. Voor zijn muziek maakt dat geen verschil want de meestergitarist blijft de americana trouw door de bepalende klank van zijn uitgebreide instrumentarium (gitaren, bouzouki, mandoline, banjo, mondharmonica, piano en bas).

In 15 liedjes speelt gitarist Wouter Planteijdt hier en daar mee die de vierdaagse sessie ook produceerde. Het duo laat op Huis horen dat indringende gitaren toch in dienst kunnen staan van de liedjes en Baartmans' vaak impressionistische teksten (CRS)....”

recensie Huis, Heaven sept/okt 2014

...Wie vroeger hield van het werk van de betreurde Bram Vermeulen die net 10 jaar geleden in Italië is overleden zal bij BJ Baartmans een waardig alternatief kunnen vinden. Destijds werd dit soort muziek ‘kleinkunst’ genoemd, maar wij kunnen ons probleemloos terugvinden in de huidige, meer moderne definitie van Americana en rootsmuziek...

Recensie Rootstime website (BE), juli 2014

...Toch weet Baartmans zijn muziek zo te plooien dat er bij herhaalde beluistering het feest der herkenning ontstaat. Niet verwonderlijk want deze pionier van de Nederlandse rootsmuziek verstaat zijn vak. Het is te prijzen dat Baartmans niet voor de gemakkelijkste kant kiest maar liedjes zingt over zelfreflectie zoals 'Tegoed'. Hij kiest duidelijk niet voor het gemak van eenvoudige liedjes over de liefde bijvoorbeeld. Of het moet zijn de liefde door een ander te helpen in het zijn van 'Klankbord'. Huis is een album om te kruipen en de schrijver te ontdekken...

Recensie 8Weekly, Joost Festen, juli 2014

... In het muzikale 'Stilstaan' hoor ik dat er misschien wel ooit een soundtrack in het verschiet ligt voor de rasmuzikant Baartmans, het korte nummer zou namelijk niet misstaan op de bijbehorende geluidsdrager van een roadmovie. Het album eindigt met twee wonderschone nummers: ten eerste het instrumentale 'Klankboard' (zo folky klonk BJ niet eerder) en prijsnummer 'Tijdverdrijf'. BJ Baartmans levert met Huis een fraai ingetogen album af, dat een mooie aanvulling is op diens imposante oeuvre...

recensie Festivalinfo, Etan Huijs, juli 2014

... Het alweer elfde soloalbum van singer songwriter BJ Baartman is een gevarieerd album met thema’s als heimwee, eenzaamheid, troost en andere waarbij hij de politiek aan de kaak stelt. Is het dan een protestsong album? Nee, eerder een album waarmee een vorm van intimiteit middels o.a. piano, mondharmonica wordt opgeroepen waarmee men tot nadenken wordt gestimuleerd. Met producent Wouter Planteijdt wordt daarbij nog een sfeer opgeroepen die doet denken aan de helaas te vroeg overleden Maarten van Roozendaal. Aanrader...”

recensie Platomania, juni 2014

...Dat doet de begenadigde mullti-instrumentalist (oa banjo, resonator gitaar, bouzouki, piano) in hoogstaande rootsy liedjes, die hij samen met Wouter Planteijdt (Sjako!) heeft opgenomen en hem in de buurt van 16 Horsepower en vooral Ry Cooder plaatsen. Baartmans is een vakman met een ziel. En wat zou het toch mooi en gerechtvaardigd zijn als deze kleine zelfstandige maar een fractie zou verwerven van alle bekendheid die een Oostenrijkse Baardvrouw onlangs in Kopenhagen ten deel viel...”

recensie OOR, Rene Megens, juni 2014

 

QUOTES OVER VOOR ACHTER:

Recensie OOR, december 2010

"...De beide schijfjes etaleren Baartmans' brede kijk op muziek, want het is variatie troef op Voor/Achter. Voor bijvoorbeeld biedt pop, rock, jazzy en bluesy werk. Baartmans manifesteert zich, met zijn Bram Vermeulen-achtige stem, weer als een intelligente chroniqueur van het moderne leven. Hij zingt over uiteenlopende zaken als Monument Kamp Westerbork, de Soa Top 5, een lijntje coke, Katendrecht en triest stemmende feestmuziek. Wat dat laatste betreft: Bart de Win maakt met zijn melancholieke accordeon de boel er niet vrolijker op in Feestmuziek. Op Achter vertolken zeven gastzangers (waaronder JW Roy, Iain Matthews, Marcel de Groot en Gerard van Maasakkers) werk van Baartmans en ook hier blijkt het vakmanschap van een muzikant die allang wereldberoemd had moeten zijn in Nederland, Vlaanderen en Zuid-Afrika en op de Nederlandse Antillen...."

René Megens

Recensie Rootstime, België, November 2010

..." Voor / Achter" is dus een staaltje van vakmanschap en meesterschap dat geëtaleerd wordt door een professionele zanger en songschrijver die er ook na zijn drie decennia lang durende muzikale carrière nog steeds in slaagt om de luisteraar bij het nekvel te grijpen met zijn indringende liedjesteksten over het leven van elke dag. Wij vermoeden alvast dat BJ Baartmans nog niet aan zijn pensioen als artiest zit te denken en dat we de volgende jaren nog veel moois uit zijn muzikale koker zullen zien komen...

Recensie file under, november 2010

"....In 2006 verraste BJ Baartmans me door een switch te maken van Engelstalige songs naar Nederlandstalige. De Engelstalige cd's Where Lovers Go en Red Light Tracks die ik kende vond ik al goed, op Verpand maakte Baartmans nog veel meer indruk. Alsof hij ineens na vijfentwintig jaar speuren zijn nieuwe favoriete jas gevonden had die als gegoten zat en waarvan je weet dat hij die nooit meer uit moet doen. Zijn zachte lichthese stem met niet te verhullen Brabants accent in combinatie met zijn mooie observerende teksten maakt veel meer indruk dan op vorige cd's..."

Recensie Gitarist, november 2010

"...Zo langzamerhand heeft Baartmans een ijzersterke reputatie als gitarist en hoe terecht dat is bewijst hij op beide cd's met subtiele solo's en achtergrondpartijen. Aanraders genoeg, maar zorg dat je in ieder geval de slidesolo in Waddenstrand of de fantastisch getimede bleussolo in Klaar even beluistert...."

(MG)

 

Recensie kindamuzik.net, oktober 2010

"....En hoe is dan die nieuwe plaat, Voor genaamd? Eigenlijk zoals Baartmans' vorige plaat ook al was. Boordevol mooie, beschouwende teksten. Met liedjes over een doorgewinterde alcoholist, Kamp Westerbork en de Rotterdamse wijk Katendrecht. De schoonheid van de dramatiek. De pracht ook van alledag. Ongewoon gewoon. En vooral ook eerlijk descriptief. Ook die schijf bevat overigens een aantal oudere nummers, die nu van het Engels naar het Nederlands bewerkt zijn. Met zijn mooie, lichthese stem presenteert hij zich opnieuw als een begenadigd verhalenverteller. Gedrenkt in herfsttemperaturen. En eigenlijk vertelt het nummer 'Feestmuziek' het allemaal: de triestheid die dat soort muziek in hem veroorzaakt. Gelukkig zijn zit voor hem zeker niet in dat oppervlakkige vertier. Nee, BJ Baartmans is meer van het beschouwelijke, van films zonder voorspelbaar gelukkig einde. En doet dat heel knap al dertig jaar voor zijn plezier...."

Niels Steeghs

 

Recensie folkforum.nl, okt 2010

"....Wat opvalt is dat BJ door de jaren heen steeds gemakkelijker is gaan zingen. Zijn wat gruizige geluid is zeer karakteristiek en herkenbaar. De altijd aanwezige melancholie in zijn stem geeft zijn poëtische teksten een diepere laag. BJ speelt met zijn hart op de snaren, durft zich bloot te geven in zijn muziek. Hij spreekt gitaar, lijkt te versmelten met zijn instrument...."